Workshop Pembuatan Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Barabai Kabupaten Hulu Sungai Tengah

The Workshop of Making the Classroom Action Research for Elementary Teacher at Hulu Sungai Tengah

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v6i2.1681

Keywords:

Workshop, Classroom Action Research, Elementary School Teachers

Abstract

Making Classroom Action Research (CAR) for teachers at SD, Barabai District, Hulu Sungai Tengah Regency, South Kalimantan. The methods used in this research are lectures, discussions, and training which are carried out through webinars using the Zoom application. The community service participants are 36 teachers from elementary schools in Barabai District, Hulu Sungai Tengah Regency. The training activities went well and received positive responses from the teachers. This activity has a positive impact on the ability of teachers in terms of knowledge and self-development related to making CAR.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hakim, L. 2016. Pemerataan Akses Pendidikan Bagi Rakyat Sesuai Dengan Amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial. 2(1):53-64. https://doi.org/10.30596/edutech.v2i1.575
Jannah, F. 2015. Inovasi Pendidikan Dalam Rangka Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Penelitian Tindakan Kelas. In Prosiding Seminar Nasional PS2DMP UNLAM. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.
Kristiawan, M., Rahmat, N. 2018. Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan. 3(2):373-390. https://doi.org/10.25217/ji.v3i2.348
Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Novauli, F. 2015. Kompetensi Guru Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pada SMP Negeri Dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan. 3(1):45-67.
Pramswari, L.P. 2016. Persepsi Guru SD Terhadap Penelitian Tindakan Kelas. Mimbar Sekolah Dasar. 3(1):53-68. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i1.2356
Sari, R. 2014. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar dengan Tema Lingkungan Keluarga Melalui Pembelajaran Bermain Peran. Paradigma. 9(2):93-94.
Siregar, E. 2014. Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 20(77):1-8. https://doi.org/10.24114/jpkm.v20i77.3398
Sukanti, S. 2008. Meningkatkan Kompetensi Guru Melalui Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. 6(1):1-11. https://doi.org/10.21831/jpai.v6i1.1786
Wati, L., Yanzi, H., Pitoewas, B. 2017. Hubungan Kompetensi Sosial Guru dengan Gaya Mengajar Guru. Jurnal Kultur Demokrasi. 5(7):1-14.
Widayati, A. 2008. Penelitian Tindakan Kelas Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. 6(1):87-93. https://doi.org/10.21831/jpai.v6i1.1793

Downloads

Published

2021-02-28

How to Cite

Radiansyah, R., Jannah, F., & Sari, R. (2021). Workshop Pembuatan Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Barabai Kabupaten Hulu Sungai Tengah: The Workshop of Making the Classroom Action Research for Elementary Teacher at Hulu Sungai Tengah. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 170–174. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v6i2.1681