Pelatihan Teknik Permainan Konsentrasi pada Guru Sekolah Dasar Muhammadiyah Pahandut Palangka Raya

Concentration Game Technique Training for Muhammadiyah Elementary School Teacher Pahandut Palangka Raya

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v4i2.912

Keywords:

Concentration, Games, Elementary Teacher

Abstract

Concentration is an important aspect of mastering the material. Especially for students in elementary school. The age that is still very young, active, and enjoying to play, will have difficulty in understanding the subject material when they lack concentration. Understanding lessons at school experiences ease when combined with the game. The concentration game technique training for Muhammadiyah Elementary School teachers in Palangka Raya aims to develop knowledge and skills for teachers to combine games with lessons so that they can produce meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurakhman, O., Rusli, R.K. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 2(1):1-28. http://dx.doi.org/10.30997/dt.v2i1.302
Anwar, B. 2018. Kompetensi Pedagogik sebagai Agen Pembelajaran. Jurnal Shaut Al-Arabiyah. 6(2):114-125. https://doi.org/10.24252/saa.v6i2.7129
Candralaela, F., Jubaeddah, Y., Ningsih, M.P. 2018. Penerapan Video Pembelajaran Untuk Peningkatan Kompetensi Pekerjaan Sosial Pada Peserta Didik Di SMKN 15 Bandung. FamilyEdu: Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga. 4(2):82-92.
Ibrahim, I., Mujahidin, E. Saefudin, D. 2014. Analisis Terhadap Komunikasi Pembelajaran di Lembaga Pendidikan Islam: Studi Kasus di MAN Kabupaten Karawang. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam. 3(2):122-140. http://dx.doi.org/10.32832/tadibuna.v3i2.567
Karlina, Zein, A., Zulheddi. 2019. Kompetensi Kepribadian Guru Menurut Ibnu Sahnun (Studi Analisis Kitab Adâb Al-Mu’allimîn). Edu Riligia: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan. 3(2):164-182.
Kumar, S., Ahmad, S. 2008. Meaning, aims and process of education. In School of Open Learning. Newark: Science and Education Publishing.
Munirah, M. 2015. Sistem Pendidikan di Indonesia: Antara Keinginan dan Realita. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam. 2(2):233-245.
Nurhizra. 2018. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Tentang Operasi Hitung Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Bulat Dengan Menggunakan Alat Peraga Kartu Positif Dan Negatif Di Kelas V SDN Tondo G. Jurnal Kreatif Online. 6(2):93-116.
Osher, D., Kenziora, K., Spier, E., Garibaldi, M.L. 2014. School Influences on Child and Youth Development. In Sloboda, Z., Petras, H. (Eds). Defining Prevention Science. Advances in Prevention Science. Boston: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-7424-2_7
Rahardjo, S. 2017. Mendesain Profil Guru Berkarakter Cerdas. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. 27(1):30-40. https://doi.org/10.2317/jpis.v27i1.5118
Saputra, G.W., Rivai, M.A., Su’udah, M., Wulandari, S.L.G., Dewi, T.R., Fitroh, F. 2017. Pengaruh Teknologi Informasi Terhadap Kecerdasan (Intelektual, Spiritual, Emosional dan Sosial) Studi Kasus: Anak-Anak. Studia Informatika: Jurnal Sistem Informasi. 10(2):77-88. https://doi.org/10.15408/sijsi.v10i2.7755
Setiawan, M.A. 2016. Peranan Teknologi Informasi dalam Bimbingan dan Konseling. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi. 1(1):46-49. https://doi.org/10.33084/bitnet.v1i1.770
Sukriyatun, G. 2016. Penerapan Metode Tanya Jawab untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS (Sejarah) di Kelas 9.1 tentang Perang Dunia II, Di SMPN 16 Kota Bogor Tahun Pelajaran 2012/2013. Istoria: Jurnal Pendidikan dan Sejarah. 11(2):58-70. https://doi.org/10.21831/istoria.v12i1.9545
Sylva, K. 1994. School Influences on Children's Development. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 35(1):135-170.
Yamin, M. 2017. Metode Pembelajaran Bahasa Inggris di Tingkat Dasar. Pesona Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora). 1(5):82-97.

Downloads

Published

2019-09-17

How to Cite

Misyanto, M., Riadin, A., & Usop, D. S. (2019). Pelatihan Teknik Permainan Konsentrasi pada Guru Sekolah Dasar Muhammadiyah Pahandut Palangka Raya: Concentration Game Technique Training for Muhammadiyah Elementary School Teacher Pahandut Palangka Raya. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 130–134. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v4i2.912